Funkar det att faxa in en beställning fortfarande?

Minns ni faxen? En maskin som först tog emot och skickade dokument (80-90-talet), sen blev en ordermaskin (faxa in beställningsformuläret som finns på sista sidan i produktkatalogen) och gick till att mest ta emot kvarterets lunchmenyer. Visste ni att 14% av alla svenska b2b företag fortfarande tar emot ordrar med fax?

Lite lustigt egentligen, eftersom vi har så hög online-penetration i Sverige. Vad menas med det? Jo, i Sverige använder 80% av befolkningen internet. Vi har dessutom en kraftig ökning av surfplattor i landet: 30% av befolkningen har en surfplatta, och de finns huvudsakligen i ålderskategorin 26-45 år (65% av dessa har en surfplatta). Det är samma målgrupp som shoppar mest på nätet. Flera gånger i månaden shoppar de på nätet, vilket är mer än övriga befolkningen. Fast de handlar också på nätet – 84% av internetanvändarna i Sverige köpte på nätet under 2013.

Det betyder att föreställningar om att hantverkare och sjuksköterskor inte använder dator är helt felaktiga. Att de skulle vilja bläddra i en produktkatalog och faxa in en beställning, är lika felaktigt. Samma kund som sitter med surfplattan i knät på kvällen, och beställer varor, resor mm, ska gladeligen komma till jobbet nästa dag och fylla i ett beställningsformulär för hand och faxa in papperet för att beställa varor på jobbet?

Hur länge kan ett företag ha faxordrar kvar? Tills konkurrenterna har gjort det möjligt att beställa varorna på nätet. Och i online-världen befinner sig inte konkurrenterna i samma stad, eller land för den delen. Alla som erbjuder samma typ av varor, snabb leverans, god kundservice till ett bra pris är konkurrenter. Och de kan sitta i Danmark, Tyskland, Sydafrika eller Kina. Och ha anställt svenska säljare och kundservicemedarbetare.

Nu är det ju bara 14% av svenska företag som fortfarande har faxen för att sköta företagets affärstransaktioner, resten har faktiskt bytt ordersystem. Men det är just ett ordersystem: ID-nummer (ett för varje färg), rutor att klicka i och inte förrän man blivit godkänd fakturakund (fyll i formulär, firmatecknare ska skriva under, skicka in, få ett log-in) så släpps kunden in i ordersystemet.

Hur länge till går de  plattsurfande e-handelshoppande kunderna med på att det är så omständligt? Jo, tills konkurrenterna gjort det möjligt att klicka hem samma typ av varor via en e-shop på i-paden. 

De företag som redan lagt om orderhanteringen till e-shop har just nämnt bättre service till kunderna som en av de viktigaste orsakerna till att de gjort förändringen. Och idag när b2b-e-shopparna är pionjärer så tar de också marknadsandelar när de erbjuder den här servicen till sina kunder. För kunderna strömmar till: Äntligen, tänker de, är det nån som fattar vad jag vill ha – hit kommer jag tillbaka!

Posted in e-handel
Taggar , ,
0 comments on “Funkar det att faxa in en beställning fortfarande?
1 Pings/Trashbacks för "Funkar det att faxa in en beställning fortfarande?"
  1. […] Läs mer om varför e-handel inom B2B är en viktig affärssatsning för svenska företag. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*