Bästa strategimodellen för (digital) marknadsföring

Byrån Daytona gör strategier efter den här modellen. Rasmus Sellberg, som jobbar på Daytona, har skrivit en bok om den också: Webbstrategi. När jag gör strategier använder jag mig av den här, och sällan någon annan modell. Varför den är så bra? Den tar hänsyn till det som är väsentligt.

Daytonas strategimodell: affären, kunderna, omvärlden

Daytonas strategimodell. Klicka på bilden för ursprung.

Först och främst fokuserar den på affären, och ser till att strategin kommer stötta affärsplanen. A och O för att ett företag ska tjäna pengar, enligt min mening.

Sen så tar den stor hänsyn till kunderna och användbarheten. I och med utvecklingen av sociala medier, så har kunderna en stor makt, och de behöver vara nöjda för att inte varumärkets anseende ska skadas (ett företags felsteg publiceras och sprids fort). Att fånga kundernas åsikter och beteenden blir därför viktigt.

En sista pusselbit är omvärlden. Här identifieras var konkurrenterna finns, hur de bemöter kunderna och vilka tjänster och vilken nytta de kan erbjuda. Branschtrender, hot och möjligheter får man också reda på när omvärlden analyseras.

Egentligen så kan man använda den här processen till strategier för all marknadsföring. Metoderna och analysmodellen fungerar utmärkt för produkt- och tjänsteutveckling, varumärkesbyggande och för att hitta nya kundgrupper, till exempel. Det är också en bra process att följa när ett företag ska överföra sättet deras varor säljs på till att börja sälja via internet.

Posted in strategi
Taggar , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*