Konvertering – hur funkar det?

Konvertering betyder att besökarna till din webbplats blir kunder, det vill säga att de gör något slags avslut. Det kan vara ett inköp i en webbshop, anmäla sig till ett seminarium  eller ladda hem en film eller programvara, till exempel.

I en webbshop sker konverteringen när besökaren köpt sin vara. Är det en myndighetswebbplats handlar konverteringen i de flesta fall om att besökaren fyller i en ansökan, lämnar in uppgifter eller hittar information de behöver. På ett industriföretags webbplats sker konverteringen när besökaren lägger en order.

Använd webbstatistik till att se vad som går fel

För att konverteringen ska ske, det vill säga att besökaren ska göra det som vi vill att de ska göra på webbplatsen, behöver vi ta bort allt som hindrar. Det kan vara förvirrande design, otydliga texter eller att de olika stegen i ett formulär presenteras ologiskt.

För att veta vad som går fel används statistikverktyget som är knutet till webbplatsen. I Google Analytics, som många webbplatser använder, går det att se vilka sidor besökare kommer in på, vilka de är på när de lämnar webbplatsen, hur lång tid de spenderar på en sida och mycket mer. Sammantaget ger det en bild av hur bra konverteringen fungerar på webbplatsen. Lämnar de flesta besökare sajten när de bekräftat sitt köp eller sin anmälan eller ger de sig av redan efter att de angivit sitt förnamn?

I den här filmen förklarar Conversionista hur konvertering fungerar för e-handlare. Har du inte e-handel? Du lär dig mycket ändå! Hur du kan applicera e-handelns principer på ditt företags webbplats?

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=JB8hRCM8pFc]

Posted in e-handel, marknadsföring
Taggar , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*