Bli en stjärna på digital marknadsföring. 7 prylar att göra efter semestern.

Hur ska jag göra vårt företag bättre på digital marknadsföring? Strategier och marknadsplaner sätter mål och affärsfokus, men hur omsätter du det i praktiken? Vad blir den digitala taktiken?

Hanna Kastås, strateg på byrån Bazooka, tipsar om att göra följande 7 punkter:
(Se videon från hennes seminarium i Almedalen)

  1. Ta digitalt på allvar!

    De flesta på marknads- och kommunikationsavdelningar vet att digital närvaro och aktivitet är viktig. Missionera om det för alla avdelningar på företaget. Se till att ledningen får lära sig varför det är viktigt att göra digitalt till ett prioriterat område.

  1. Studera användarens resa och curla!

    Lär dig hur användarna av din webbplats, app, facebooksida mm upplever sin vistelse där. Känns det lätt att använda verktygen? Fattar man vad man ska göra? Kommer man till avslut (anmäler sig, köper något, kontaktar en säljare)? Se till att hitta hindren och ta bort dem. Förbättra, testa och förbättra igen. Ju smidigare resa för användaren, desto fler nöjda kunder.

  1. Jobba proaktivt.

    Ha ett digitalt råd, till exempel, som ses regelbundet och utvärderar aktiviteter och satsningar, bevakar trender och planerar nya satsningar. Ha med olika kompetenser från hela verksamheten, och ta gärna in experter utifrån för att kompetensutveckla de som sitter med i rådet. Eller se till att inga nya projekt startas om inte en digitalt kunnig person ingår i projektteamet. Proaktivitet ska säkerställa utveckling av den digitala affären.

  1. Försök att nå era användare i flera kanaler.

    Och gör detta med ett helhetsperspektiv och en röd tråd. Visa att du känner din kund genom att fånga upp deras kontakt med dig i en kanal och fortsätta samtalet där ni slutade när de söker upp dig i nästa kanal. Det uppskattas av kunden och kommer ge er ett gott rykte.

  1. Var snabbfotade, våga!

    Testa nya idéer på en gång och våga vara först i branschen. Det gör att du vinner uppmärksamhet, och även om något fallerar så är kunderna förlåtande mot de som tar täten. Och skryt om dina nysatsningar så att omgivningen lägger märke till att ni vågar.

  1. Var unika.

    Internt pratar företag ofta om vad som särskiljer egna varumärket från andra varumärken, men utåt låter man likadant som de andra i branschen. Våga sticka ut och var annorlunda!

  1. Mät och följ upp – fokus på affärsnytta!

    Flytta upp den punkten från sista plats till första på din att-göra-lista. Fördelen med digitala aktiviteter är att de går att mäta i webbstatistik. Testa, mät, utvärdera och optimera. Låt det bli ett mantra som ligger till grund för alla aktiviteter.

Se Hanna visa och berätta från seminariet HejDigitalt i Almedalen, juli 2014.

 

Posted in marknadsföring, praktiska tips
Taggar , , , , ,
One comment on “Bli en stjärna på digital marknadsföring. 7 prylar att göra efter semestern.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*