Inspiration till ditt nya digitala 2015: 3 lästips som kickstartar marknadsföringen

Istället för att avrunda året med en summering, tar vi och tittar på några fenomen som får inspirera 2015 års planering av marknadsföringen.

Först ut – opinionsbildning och aktivism på nätet funkar! Icebucket challenge gav nästan 4 miljoner kronor.

Pete Frates ice bucket challenge

Icebucket challenge var en kampanj om nervsjukdomen ALS. Kända och okända människor spelade in en video då de hällde en hink isvatten över huvudet och sen donerade pengar till forskning. Den fick stor global spridning.I Sverige samlade Icebucket challenge in mellan 3,5- 4 miljoner kronor i år genom donationer till olika föreningar, fonder och stiftelser.

Dessutom ökade kampanjen antal google-sökningar på ALS vilket indikerar att människor fick mer kunskap om sjukdomen, vilket var kampanjens huvudmål. Brit Stakston har spanat in Icebucket challenge och noterat vad som gör att sådana här aktioner lyckas. Läs och lär mer!

 

92%  har internet. 8 av 10 småbarnsföräldrar har surfplatta. 75% handlar på nätet. Färska siffror från rapporten Svenskarna och internet 2014, #soi2014

Internetanvändandet ökar och sprids främst nedåt i åldrarna. Allt fler har surfplattor och allt fler handlar på internet. Digitala tjänsten mobilt bank-id används av nära 35% av befolkningen, och de digitala betaltjänsterna har blivit allt mer tillförlitliga och säkra.

Stiftelsen .se utkommer årligen med en utförlig genomgång av hur befolkningens internet-användning ser ut. Ett utmärkt sätt att få en gratis marknadsundersökning! Läs sammanfattningen eller ta del av hela rapporten.

 

Tips: Social Selling – trendigt begrepp som visar hur sociala medier används till att sälja

svengelska begrepp inom marknadsföring byter av varandra och ett av de senaste är social selling. Det är värt att ta reda på vad det betyder och lära sig hur det fungerar, tycker jag. Det gör nämligen att du når fram till rätt kund vid rätt tidpunkt med rätt erbjudande.

På sociala medie-plattformar som Facebook och LinkedIn har vi profiler med våra intressen listade. Det gör att vi kan urskilja vilka personer som kan vara intresserade av det vi säljer. Vi kan också träffa på dem i sammanhang då de är öppna för att prata med oss genom att finnas i samma diskussionsgrupper som dem. Genom att följa kunden och samtidigt visa upp vad ditt företag kan erbjuda gör att en säljkontakt skapas, utan kalla samtal.

Det här är några sätt att digitalt närma sig sina kunder. Doidea ger tre tips på hur du kan ta dig an social selling och börja använda det idag.

Posted in e-handel, marknadsföring, praktiska tips, Uncategorized
Taggar , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*