Svenskarna och internet 2015:

70 % av befolkningen är på Facebook, 50 % använder Mobilt bankID, E-handeln fortsätter att öka.

svenskarna-och-internet

IIS, stiftelsen som bland annat sköter toppdomänen .se, gör årligen en undersökning av svenska folkets internetvanor. Den 12 november kom årets rapport ut.

Svenskarna är fortfarande ett av de mest uppkopplade folken i världen. Hela 93 % av de som är 12 år och uppåt använder internet och 90 % har tillgång till bredband.  77 % av dessa använder smarta mobiltelefoner och 59 % har tillgång till en surfplatta.

Användandet av sociala medier har ökat starkt de senaste fem åren. Från 50 % till nära 75%. Förr om åren har sociala medieanvändarna haft Facebook plus andra sociala nätverk, men i år har det ändrats. Nu finns det de som använder sig av andra sociala medietjänster men inte Facebook. De återfinns oftast i åldersspannet 16-25. Ändå är Facebook-användandet större än någonsin tidigare – 70 % av internetanvändarna finns på Facebook. Instagram växer mest och Linkedin och Twitter ökar också. På stark frammarsch är också Snapchat, främst bland yngre.

Omsättningen från e-handeln ökar mer än någonsin, men tillväxten av antalet internetanvändare som köper varor på internet har planat ut. Antalet har stannat på nära 80 %, men de som handlar online handlar alltså desto mer jämfört med tidigare år.

Mobilt BankID har konkurrerat ut e-legitimationen. 68 % av internetanvändarna, vilket är 50% av befolkningen över 16 år, använder tjänsten. Swish, som är en tjänst för överföring av pengar via mobilen, finns hos 44 % av internetanvändarna över 16 år, vilket blir en tredjedel av befolkningen.

Några slutsatser: Hela befolkningen, i stort sett, använder internet. Bredband finns i så gott som hela landet, och smarta mobiler och surfplattor återfinns i hälften av hushållen. Majoriteten handlar från webbutiker och sociala medie-användandet har breddats och ungdomar och medelålders användare har olika preferenser här.

Därför bör alla målgrupper finnas med i digitala kommunikationen, unga som gamla. Istället för att göra en traditionell uppdelning i print/tv/utomhus/online i marknadsföringen, tjänar företag på att tänka online till alla och att målgrupps-indela sin kommunikation i de sociala medienätverken. Och har ett företag inte ännu hittat ett sätt att sälja sina varor och tjänster via nätet, så låt det bli ett fokus 2016.

Ta del av hela rapporten (enkel att ta till sig: förklarande diagram och korta texter anpassade för alla skärmar)

Ta del av fler kommentarer om Svenskarna och internet 2015:
Stockholms skrivbyrå
Twitter-kommentarer
Deepedition Digital PR (med länk till podcast med diskussion om siffrorna)

Här finns fler statistikkällor som rör internetanvändning i Sverige, Europa och världen.

Posted in Praktiska tips, Statistik
Taggar , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*