Annonsera på Facebook för nybörjare

Är digital marknadsföring nytt för dig? Då är Facebook en prioriterad kanal att börja annonsera i. 70 % av internetanvändarna i Sverige finns här. Andra sociala mediekanaler växer och blir allt större, men än så länge är Facebook ensam om att nå de allra flesta. Och här kan du rikta marknadsföringen till andra företag såväl som till konsumenter.

Först måste företaget ha en Facebook-sida

Företaget behöver en sida för att kunna skapa annonser. Facebook-sidan behöver hållas levande och ganska ofta uppdateras med nya inlägg för att kunderna ska vilja följa den. Därför är det bra att sätta av resurser och göra en plan för att sköta Facebook-sidan.

 Sen går det att skapa annonser

Alla användare på Facebook går att kategorisera efter olika intressen, vart de befinner sig geografiskt, språk, kön, ålder etc. Därför är det bra att tänka till när annonser ska sättas upp i Facebook. Det kan vara värt att anpassa kampanjer och göra olika versioner av ett erbjudande så att det passar flera olika målgrupper.

I dagsläget erbjuder Facebook de här annonstyperna:

Annonsera för att få fler följare

fil-000-1

”Föreslagen sida” kallas den här typen av annons. Det betyder att företagets facebook-sida dyker upp i flödet hos de användare som matchar målgruppsurvalet för annonsen. Det är ett effektivt sätt att skaffa sig följare. Det är bra att ta till när sidan är ny, men också som en pågående kampanj för att hålla upp antalet följare till sidan.

Använda inlägg som annons

annonsfb1

För att få fler följare eller nå ut med specifika budskap till en större krets av följare kan man göra en annons av ett inlägg. Alla följare har olika inställningar för hur de kan se inlägg i sitt flöde. En del kan gilla en sida men inte vilja se alla inlägg därifrån, exempelvis. Därför behöver företag göra annonser av sina inlägg för att dessa ska kunna ses av alla följare.

Den här typen av annons kan också användas för att få fler följare till sidan. Det kan tydligare visa vad företagets sida kan erbjuda sina följare än en ”föreslagen sida”-annons.

Annonsera för att få fler besökare på webbplatsen

fil-005

Om det är viktigt att få besökare till webbplatsen används den här annonsen. Webbplatsen ska kunna erbjuda någon form av avslut: besökaren ska kunna köpa något, anmäla sig till något eller liknande.  En bra annonstyp för att marknadsföra en webbutik, utbildningar, mässor, e-tjänster och liknande.

Erbjudande-annons för en produkt

fil-004

Om du har en webbutik så kan du göra annonser för dina produkter också. Då visas produkten i annonsen tillsammans med knappen ”handla nu”. Om en användare klickar på den förs hen vidare till produktsidan i webbshoppen. Här kan du exempelvis ha preparerat en speciell produktsida med en kampanjrabatt som bara ges till de som ser annonsen på Facebook.

Annons för ett evenemang

fil-000

På Facebook finns en evenemangsfunktion. Företagssidor kan skapa evenemang och bjuda in sina följare. Av detta evenemang går det att skapa en annons för att få fler än följarna att delta. Det är ett ypperligt sätt att nå ut till följarnas vänner, och på så sätt få fler deltagare ur en relevant målgrupp till en mässa, till exempel.

Annons för en app

fil-003

Det här är en annonstyp för en mobilapp. Knappen ”installera nu” startar en installation av appen på användarens mobiltelefon. Så tillhandahåller ditt företag tjänster via en app så är det här ett självklart val av annons.

Vill du lära dig mer om hur du skapar annonser på Facebook?

Kolla här:

 

Posted in annonsering, e-handel, köpt media, marknadsföring
Taggar , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*