Annonsera på Facebook för nybörjare

Är digital marknadsföring nytt för dig? Då är Facebook en prioriterad kanal att börja annonsera i. 70 % av internetanvändarna i Sverige finns här. Andra sociala mediekanaler växer och blir allt större, men än så länge är Facebook ensam om att nå de allra flesta. Och här kan du rikta marknadsföringen till andra företag såväl som till konsumenter.

Läs mer ›

Posted in annonsering, e-handel, köpt media, marknadsföring
Taggar , , , , , , ,

Svenskarna och internet 2015:

70 % av befolkningen är på Facebook, 50 % använder Mobilt bankID, E-handeln fortsätter att öka.

svenskarna-och-internet

IIS, stiftelsen som bland annat sköter toppdomänen .se, gör årligen en undersökning av svenska folkets internetvanor. Den 12 november kom årets rapport ut.

Svenskarna är fortfarande ett av de mest uppkopplade folken i världen.

Läs mer ›

Posted in Praktiska tips, Statistik
Taggar , , , , , , ,

Inspiration till ditt nya digitala 2015: 3 lästips som kickstartar marknadsföringen

Istället för att avrunda året med en summering, tar vi och tittar på några fenomen som får inspirera 2015 års planering av marknadsföringen.

Först ut – opinionsbildning och aktivism på nätet funkar! Icebucket challenge gav nästan 4 miljoner kronor.

Pete Frates ice bucket challenge

Icebucket challenge var en kampanj om nervsjukdomen ALS.

Läs mer ›

Posted in e-handel, marknadsföring, praktiska tips, Uncategorized
Taggar , , ,

Varsågod – en startup-idé: gör digitala tjänster till sjukvården

Jag låg på sjukhus nyligen. Inget allvarligt, utan en rutinåtgärd. Jag blev omskött av främst undersköterskor. Med jämna mellanrum kom de in och kollade mitt blodtryck, tog puls och mätte diverse värden. Och de flesta plockade fram sin smartphone och tog hjälp av tidtagarur, kalkylator och anteckningsfunktioner när de gjorde det här.

Läs mer ›

Posted in Digital affärsutveckling
Taggar , , , ,

Ahlsell ska ha bästa e-shopen inom B2B!

img_2539

Ahlsell är grossisten för stora och små aktörer inom byggbranschen. Nu annonserar man att företaget satsar på e-handel som ska förenkla och förbättra kundupplevelsen för alla Ahlsells kunder.

Ett jättebra satsning, tycker jag, och samtidigt undrar jag när andra stora aktörer följer efter.

Läs mer ›

Posted in e-handel
Taggar , ,

Bli en stjärna på digital marknadsföring. 7 prylar att göra efter semestern.

Hur ska jag göra vårt företag bättre på digital marknadsföring? Strategier och marknadsplaner sätter mål och affärsfokus, men hur omsätter du det i praktiken? Vad blir den digitala taktiken?

Hanna Kastås, strateg på byrån Bazooka, tipsar om att göra följande 7 punkter:
(Se videon från hennes seminarium i Almedalen)

  1. Ta digitalt på allvar!

Läs mer ›

Posted in marknadsföring, praktiska tips
Taggar , , , , ,

Konvertering – hur funkar det?

Konvertering betyder att besökarna till din webbplats blir kunder, det vill säga att de gör något slags avslut. Det kan vara ett inköp i en webbshop, anmäla sig till ett seminarium  eller ladda hem en film eller programvara, till exempel.

I en webbshop sker konverteringen när besökaren köpt sin vara.

Läs mer ›

Posted in e-handel, marknadsföring
Taggar , ,

Fritidsresors Lottie Knutson om content marketing: så överför man sin affär till internet

Passa på att förkovra dig i sommar!

Lottie Knutson delar med sig av hur Fritidsresor lyckats attrahera kunder och genererat mer försäljning med hjälp av content marketing. Lottie, marknads- och kommunikationsdirektör på Fritidsresor, har lång erfarenhet av att arbeta med ett publicistiskt tänk,

Läs mer ›

Posted in e-handel, marknadsföring
Taggar , , , ,

Bästa strategimodellen för (digital) marknadsföring

Byrån Daytona gör strategier efter den här modellen. Rasmus Sellberg, som jobbar på Daytona, har skrivit en bok om den också: Webbstrategi. När jag gör strategier använder jag mig av den här, och sällan någon annan modell. Varför den är så bra? Den tar hänsyn till det som är väsentligt.

Läs mer ›

Posted in strategi
Taggar , ,

Funkar det att faxa in en beställning fortfarande?

Minns ni faxen? En maskin som först tog emot och skickade dokument (80-90-talet), sen blev en ordermaskin (faxa in beställningsformuläret som finns på sista sidan i produktkatalogen) och gick till att mest ta emot kvarterets lunchmenyer. Visste ni att 14% av alla svenska b2b företag fortfarande tar emot ordrar med fax?

Läs mer ›

Posted in e-handel
Taggar , ,